Mal med Dry-Brush-metoden


Drybrush er en maleteknik som i al sin enkelhed går ud på at male med en "tør" pensel. Det lyder umiddelbart selvmodsigende, men tricket er, at penslen ikke er ren for maling - den er bare tørret af...

Man dry-brush´er som det sidste i en malingsproces - en slags sidste finish, eller final touch om man vil, og resultatet af "anstrengelserne" gives 1000-fold tilbage.

Selvom processen på ingen måde er svær, er det en rigtig god ide, at øve sig på nogle overskuds-dele fra en rodekasse (man smider jo ikke noget ud, som måske ka´ bruges, vel..?).

Når man synes at man nu behersker teknikken, går man over til det som skal bruges på modeljernbanen. Først når man er helt sikker i sin teknik, kan man begynde på det rullende materiel.

Går det helt galt, kan man bare male det over og starte forfra, men vid dette: Detaljegraden af konturerne i plastic´en bliver mindre for hver gang...

Det skal man/du bruge:

Pensler: Diverse almindelige pensler til maling af modeller, da man ofte starter med at male "almindeligt", hvis det drejer sig om en bygning.

Drybrush-pensel: En lidt speciel pensel, som er meget bred og let stiv i det - den kan udover i modeltogsforretninger, også købes hos Dragons Liar (har desværre ingen hjemmeside..?), som er en butikskæde som sælger alt til model.

Ellers: Engangs-klude, køkkenrulle, skumgummi og vatpinde (alt efter opgave).

Pensler

Øverst: Almindelig hobby-pensel. Nederst: Drybrush-pensel.

Drybrush-teknikken:

Teknikken er såre simpel - man kommer godt med maling på sin pensel, tørrer den af på kanten af bakken, for tilsidst at tørre den "helt" af i et stykke køkkenrulle.

Man fører nu penslen forsigtigt og blidt henover emnet, og i starten sker der ikke noget - eller - det burde der ikke, for så trykker du enten for hårdt, eller der er stadig for meget maling på penslen..!

Man trykker forsigtigt hårdere og hårdere, samtidig at man styger, og på et-eller-andet tidspunkt begynder der at komme farve/maling på emnets allerhøjeste punkter. Ikke meget, men det er heller ikke meningen..!

Lad os komme i gang:

I det efterfølgende vil jeg vise en billedserie af patinering af et tag, som skal forestille at være lavet af træ-"tegl":

Maling

Dette er farverne som jeg har brugt

Ubehandlet tag

Et fuldstændig ubehandlet tag som lyser langt væk, at det er lavet af plastic.

Tag med grundfarve

Som bundfarve har jeg brugt en 50/50-blanding af Vallejo´s Hull Red (70.985) og Burnt Umber (70.941), og smurt riiiigeligt på over hele fladen.

Grundfarven tørret af med engangsklud

Bundfarven får lige lov at sætte sig (1-2 minutter), hvorefter det tørres af med en engangsklud. Det er kun overfladerne som tørres af - ikke noget med at prøve at tørre maling af i revnerne...

Allerede på dette stade, er plasic-look´et ved at være væk :o)

 
Og nu er det, at vi skal til at bruge vores drybrush-pensel:
 

Første lag dry-brush

Så kommer det første lag drybrush - en blanding af (igen) Vallejo´s Burnt Umber (70.941) og Green Brown (70.879), blandes til en fave som er noget lysere end bundfarven.

Her har jeg drybrush´et hele fladen incl. kanterne, således at alle højdepunkterne får farve.

Alger på taget

I næste drybrush-lag har jeg forsøgt at give taget nogle alger - det kan man så diskutere om det er lykkedes, men igen har jeg blandet 2 farver: Deep Green (70.970) og Military Green (70.975).

Her har målet været, kun at afsætte farve i kanterne, og det kan rettes til ved at stryge en engangsklud "ned" ad taget, alt imens malingen endnu er våd.

Sidste lyse lag

Endelig kommer sidste lag, og her brugte jeg en meget lys farve: Silver Grey (70.883). Man skal se godt efter for at se det, men der er lige nøjagtig så meget, at det giver en diskret effekt.

Ubehandlet tag

Det ubehandlede tag

Det færdige tag

Det færdige tag

Lidt andet som jeg har patineret/dry-brush´et:

Perroner fra Arnold

Prøve-patinering af perroner fra Arnold Rapido

Tuneller

Prøve-patinering af tunnel-åbning (Der kommer en billedartikel om disse senere)

 

KOMMENTARER:

Har du (også)

et godt tip til ovenstående artikel, som vi andre kunne have glæde af, skulle du tage at skrive til os.
Du bliver selvfølgelig hædret med navns nævnelse, som det sig hør og bør.
Du kan eventuelt se lidt om hvordan det foregår rent praktisk.