På besøg hos Modelbane Europa


Som så mange andre glødende modeljernbane-entusiaster, er også jeg med i en facebook-gruppe ved navn, Modeltog*). Her deles tips og tricks, billeder af de sidste kreationer bedrevet rundt om i hjemmene, og ikke mindst er siden godt krydret med spørgsmål og kvalificerede svar om dette og hint indenfor hobbyen.

Nåmenaltså - én af medlemmerne fra gruppen, fik liplusli den idé, at han gerne ville vise "sin" modeljernbane frem, så´n i "real life", og inviterede til et åben-hus-arrangement hos Modelbane Europa i Hadsten*). Det kostede gratis, men krævede en tilmelding pr. mail (- og det er jo oss gratis.!). Sucessen var en kende overvældende, og der blev lukket for tilmelding, da deltagerantallet ramte de 50.

Nu vil jeg ikke skrive vidt og bredt om hvem som var med, anlæggenes data, lokomotivernes navne og numre, og videre i dén dur. Det meste af materiellets og anlæggenes data er at finde på Modelbane Europa´s egen hjemmeside, så denne artikel skal nærmere ses som en slags fotoreportage fra dagen.

Men det skal alligevel siges/skrives, at dagen var enorm hyggelig, og man fik mulighed for at trykke hånd med personer som man ellers kun skriver med gennem facebook til daglig. Ydermere så Modelhoekeren*) sit snit til at promovere et særdeles rundhåndet reklamefremstød, i form af højtbelagte smørrebrød til deltagerne - og Modeljernbane Europa gav så kaffen :o)

Modelbane Europa indeholder flere anlæg, og billederne er sorteret op i disse, og først med det sidste:

Det danske anlæg

Det danske anlæg viser et udsnit af den østjyske længdebane. Anlægget viser strækningen fra Århus til Laurbjerg, og indeholder i sin nuværende form byerne Hadsten, Lerbjerg og Laurbjerg, samt de fiktive byer, Aarhus Å og Langå:

Hadsten station

En MZ´er med containere drøner forbi Hadsten station (derfor lidt sløret - undskyld).

Hadsten station

En MY´er med med passagerervogne kører forbi Hadsten station. En MT´er holder i forgrunden.
Bygningen til højre er Hadsten posthus.

MZ
N 202

N 202

PR 908

PR 908

Godsvogne
Kirkegård

Ja, alting har en ende, og med dette billede slutter afsnittet om det danske anlæg.

Det tyske anlæg

Det tyske anlæg er det største i Modelbane Europa´s lokaler, og er uden tvivl hovedattraktionen på stedet. Anlægget har 235 sporskift, 75 signaler, 3 km. ledninger og 1,1 km spor.

Det tyske anlæg har 2 store hovedbanegårde, nemlig Bonn og Baden Baden - og - af én eller anden grund har jeg ikke fået taget billeder af Baden Baden (?!), så vi må nøjes med den største af dem:

Bonn banegård:

Indkørsel til hovedbanegården

Indkørsel til Bonn banegård

Hovedbanegården
Hovedbanegården
Hovedbanegården
Udkørsel af Bonn banegård

Ved udkørsel ved Bonn banegård, findes et lille militær-ranger-område.

Remisse-anlægget ved Bonn banegård:

Rundremisserne ved Bonn banegård

Et overwiev over rund-remisserne ved Bonn banegård.

Rundremisserne ved Bonn banegård

En af rundremisserne huser diverse El-loks.

Storkuls-anlægget ved rundremisserne

Storkuls-anlægget ved rundremisserne.

Remisse-anlægget ved Baden Baden banegård:

Remisser og værksted ved Baden Baden banegård

Remisser og værksted ved Baden Baden banegård.

Diverse stemningsbilleder fra det tyske anlæg:

Broer

Ingen tyske anlæg uden masser af broer og tunneller.

E 111

E 111 ruller ud fra Bonn.

Lokalbanegård

Lokalbanegård.

Lokalbanegård
Bayersk PtL2/2, BR 98

Bayersk PtL2/2, BR 983 eller blot "Glaskassen"

Udkørsel fra Baden Baden

Udkørsel fra Baden Baden

Skyggebanegården til det tyske anlæg:

Skyggebanegården er noget helt specielt imponerende. Den står i det tilstødende lokale, og er i 2 plan. Her ankommer tog efter en køretur på det tyske anlæg, stopper op, og et andet sendes ind på anlægget. Derved skiftes det rullende materiel vedvarende.

Skyggebanegården til det tyske anlæg - nederste hylde

Den nederste "hylde" af skyggebanegården. Skærmen i baggrunden viser computerprogrammet som styrer hvilke tog som skal stoppe, og hvilke som skal sendes ind på anlægget.

Opstilling på den øverste hylde

Afventende togstammer på skyggebanegårdens øverste hylde

En stor helix skal der til, for at sende tog fra den ene hylde til den anden

En stor helix skal der til, for at sende tog fra den ene hylde til den anden.

VT 98

VT 98 på vej til en velfortjent pause efter en lang køretur på anlægget.

VT 601 TransEuropExpress

En stamme VT 601 TransEuropExpress på vej ind på anlægget.

Et vinter-anlæg

I rummet med skyggebanegården står et "mindre" anlæg i Kong Frost´ vinterklæder:

Vinteranlæg
Vinteranlæg
Vinteranlæg
Vinteranlæg

Modeltogs-entusiasterne

Lidt stemningsbilleder fra den hyggelige tog-kom-sammen:

stemningsbilleder
stemningsbilleder
stemningsbilleder
stemningsbilleder
stemningsbilleder
stemningsbilleder

Det var det..!

Jeg har ikke taget flere billeder, da jeg også selv gerne ville kigge anlæg og snakke tog med de fremmødte, og alt i alt må man sige, at dagen var spændende og ikke mindst hyggelig - stemningen var i top, og der blev snakket, diskuteret og udvekslet erfaringer over hele linien.

En stor tak skal rettes til:

Modeljernbane Europa for at åbne sine døre, og brygge spandevis af kaffe
Modelhøkeren for med den største gavmildhed at beværte os alle med det lækreste smørrebrød
Deltagerne som gjorde dagen fuldendt med deres humør og entusiasme - og ikke mindst:
Jørn Helmer som fik den fantastiske idé, at invitere os alle sammen til at se "hans" anlæg
 


Besøg eventuelt også:

Modelbane Europa
Her kan du se og læse meget mere om deres anlæg og ikke mindst rullende materiel.

modelhoekeren.dk
En ret omfattende butik med masser af Märklin, Roco og Piko.

Facebook-gruppen, Modeltog
Vores modeltogs-gruppe hvor der spørges, svares, vises (og lidt prales) af alt indenfor modeltog.

Alle links åbner nyt vindue/fane.