Mit næste projekt :o)


Her har der virkelig været tale om et projekt med nogle "forhindringer" undervejs. Først fik jeg "henvist" en plads, med en bane på 240 x 100 cm. Et par måneder gik, og jeg fik en - synes jeg - rigtig fornuftig sporplan, med 2 strømkredse/hovedstrækninger. Den kan du se HER.

Jeg lagde det fra mig i en uges tid, og blev enig med mig selv om, at jeg ville have en strømkreds mere, nu da jeg alligevel var i besiddelse af 3 stk. transformatorer.

Mit nye udkast blev præsenteret i en facebook-gruppe til almen diskution, og efter diverse foreslag, blev der brugt endnu en måneds tid på at flytte rundt, tilføje og ikke mindst sløjfe nogle tiltag. Det lykkedes med den "hage" at banen blev 240 x 105 cm.

Faktisk tog det næsten 2 måneder inden jeg syns, at NU sad den lige i øjet - men SÅ..!

Hvoffer ta´r du ikk´ gæsteværelset?

- kunne jeg høre en (velkendt) stemme spørge mig. Tjaeh - hvorfor ikke? Men - der er jo plads til et anlæg på hele 3 meter. Altså på med vanten, og værs´go´ at bruge et par måneder mere ved tegnebrættet. Resultatet ser du herunder:

Sporplan af mit næste projekt

Således skulle det gerne komme til at ende op med :o)

1: Hovedbanegård.
2: Lille station med enkelt-remisse.
3: Trinbræt/stoppested med hvilespor for skinnebus
4: Remisse-område for diesel-, og elloks.
5: Remisse-område for damp-loks, med værksted, kraner o.lign.
6: Æselryg.
7: Benzin-, gas-, og diesel-område.
8: Læsserampe for tipvogne - grusgrav.

Rød linie: Lokal-linie, rangering og diverse arbejds-områder.
Grøn linie: Hovedstrækning til fjernkørsel samt drejeskive.
Blå linie: Hovedstrækning samt diesel-remisser.

Styrepulten

Denne er lavet i sporplansprogrammet AnyRail - programmet er genialt, da man selv kan lave komponenter i 1:1...

Styrepulten tog dog dage at tegne, da Arnolds kontaktkomponenter ikke matcher helt ens (sporskift contra krydsporskift). Derfor er der (små) forskelle på sporafstandende på pulten, men det lever jeg med :o)

Styrepult

Styrepulten måler 100 X 50 cm.

Plads til flere loks
Nu kører jeg jo analogt, og det giver jo visse begrænsninger med hensyn til antallet af loks. Det "lille" problem har jeg løst ved at dele remisse-sporene op i mindre dele - derfor de mange kontakter.

Et udsnit af pulten med opdelingen af remisse-sporene

Et udsnit af pulten med opdelingen af remisse-sporene

Ellers...

- er jeg ikke helt sikker på at det bliver det endelige resultat, da jeg har en tendens til at "pille" detaljer, men det er i store træk så´n anlægget munder ud - OG - så vil jeg slutte af med nogle fotos fra den første prøveopstilling fra det første udkast:

Den lille lokal-banegård

En prøveopstilling af den lille station (2).

Hovedbanegården

Overwiev af hovedbanegården (prøveopstilling).

Hovedbanegården

Hovedbanegården (prøveopstilling).