Mit fotostudie


Jeg har jo enormt svært ved at skulle vente på at komme i gang med mit næste projekt*), så for at tage de værste frustrationer, valgte jeg at lave et lille fotostudie - mest for at afprøve nogle teknikker med hensyn til at lægge ballast (en artikel om dette emne er i støbeskeen og kommer på et senere tidspunkt), men også for at give mine billeder af mit rullende materiel noget miljø.

Mit hjemmelavede fotostudie

Jeg fandt en stump 15mm. krydsfiner, noget flamingo, et stykke pap til baggrund, og et par "gamle" flex-skinner - alt sammen noget jeg havde liggende i værkstedet.

Den faste Baggrund

Til at male baggrunden indkøbte jeg en æske acryl-maling som man bruger til at male malerier med, og for blot kr. 30,- fik jeg 12 tuber. Fordelen ved acryl-malingen er først og fremmest, at den er vandbaseret og dermed tørrer hurtigt, men den er også nem at blande på en palet til man får de ønskede farver. Hvis man ikke er ferm udi ekspressionismens kunst, kan man bare male det over igen, indtil den sidder der nogenlunde.

Det kan være svært at male en himmel så det ser "rigtigt" ud - men gå udenfor å´ kik - og du vil opdage at himlen er næsten grå-hvid nederst, og toner over i det mørkere og mørkere blå, jo højere du kikker op.

Når det er lykkedes dig, at få frembragt en flot skyfri himmel, kan du vælge at male skyer på, eller gør det lettere overskyet, som jeg har gjort.

Den løse baggrund

Den løse baggrund
Den løse baggrund med støttefod

For at skabe en smule variation i mine billeder her på hjemmesiden, indkøbte jeg en mur/stensætning fra NOCH (272594). Den knækker utroligt nemt, hvilket også fremgår af billedet. Derfor limede jeg pappet fra indpakningen på bagsiden, lige med undtagelse af den nederste centimeter.

Den nederste centimeter pap uden lim, skulle bruges til at folde en støttefod, således at stenmuren kunne stå af sig selv. På billedet til højre, kan du se hvordan støttefoden ser ud og virker ►

Nu var det tid at patinere/male den løse baggrund, og lime lidt vækster på den, så den kom til at se (mere) naturlig ud - men oss´ for at forsøge at skjule de brud som jeg havde forårsaget i nogle uopmærksomme øjeblikke...

- og så´n kom den til at se ud:

Den færdige løse baggrund

Jeg har lavet en trin-for-trin-fotoserie af slagets gang, hvor du kan se og læse lidt om fremgangsmåden*)

Bunden

Banedæmning

Jeg lavede en banedæmning af noget ca. 25 mm. tyk flamingo, hvor jeg skar siderne så skrå jeg kunne af det stykke som jeg havde til rådighed - så´n ca. 40o.

Fra banedæmningen og bagud, limede jeg en ca. 10 mm. tyk flamingoplade, og ingenting foran. Oven på banedæmningen limede jeg et stykke 2 mm. pap, som havde til formål at give ballasten en smule højde.

Herefter blev det hele spartlet med BUSCH Modeller-masse (7590), således at der ikke opstod skarpe kanter ved flamingo-samlingerne.

- og så var det bare at lime flex-skinnerne på.

Nu har jeg jo ikke noget anlæg lige pt, så jeg satte lige nogle ledningsklemmer på den ene skinne, så jeg nemt kunne tilslutte en transformator, når jeg skal teste nogle indkøbte maskiner - bare lige så´n for at se om de kan køre (jeg køber en del brugt).

- og så var det bare at lægge ballast (men som før lovet - en artikel er på vej).

Landskabet

Egentlig behøvede jeg ikke at gøre det helt store ud af landskabet, da det ikke er det primære motiv i de billeder som fotostudiet skal bruges til - men HEY..! Hvem misser en chance for at øve sig inden det "store slag" skal stå?

Sten

Jeg fandt en par små sten i haven, som jeg tænkte kunne bruges som store kampesten på banedæmningen. Jeg "gravede" dem ind i banedæmningen - faktisk ret dybt, så det ikke kom til at se ud som om, at de lå ovenpå jorden.

Herefter blev der spartlet forsigtigt rundt om stenene - dels for at dække for det jeg havde gravet for meget ud, men også for at stenene sad fast.

Så var der bare at give stenene en gang klar mat lak, for at få farveforskellene i stenene mere frem.

Så blev hele bunden (undtaget ballasten) malet mørk grøn. Efter tørring blev der smurt snedkerlim ud over det hele, og da jeg endnu ikke har fået bygget mig en GrassMaster, brugte jeg bare en almindelig the-si til græsset.

Bag banedæmningen lagde/limede jeg store stykker Islands mos, med en nogenlunde ret linie op mod banedæmningen - dette også fordi det så kunne være med til at støtte den løse bagrund.

- og så skal der fotograferes...

Eller - nu handler artiklen ikke om fotograferingens kunst af modeltog - det er der andre mere erfarne som har skrevet fine og uddybende artikler om. Jeg vil dog komme med nogle korte råd, ud fra det jeg har erfaret efter brugen af fotostudiet. Véd du allerede en masse om fotografering af modeltog, kan du springe afsnittet over, og læse/kigge videre HER ▼

Kamera:

DSLR-kameraer giver de bedste resultater, idet man derved har mange indstillingsmuligheder - også selvom man vælger Auto på menuhjulet, som jeg for det meste gør.

Fokuspunkter i et Canon-kamera

Fokuspunkter i et Canon

Fokuspunkt:

Den sættes til ét punkt (midten), da en flerpunkts-fokusering gør for-, og baggrunden for skarp, og det er ikke meningen, da det er lokomotivet/vognen som skal være det primære i billedet.

Nu ved jeg ikke en disse omkring Iphone´s og andre mobiltelefoners muligheder for indstilling af fokuspunkter, men jeg har set et billede af mit fotostudie med et lokomotiv, og der var alting skarpt - oss striberne i pappet i baggrunden...

Valg af AF mode

AutoFokus (AF) mode:

ONE SHOT - betyder at kameraet vil fokusere og låse et enkelt objekt, og vil ikke fokusere igen før du flytter fingeren fra udløseren. Dette er særdeles praktisk, da man kan fokusere med halv nedtrukket udløserknap på motivet, flytte kameraet opad så bunden/kanten af søgeren kan rettes så den er parallel med skinnerne, og så flytte kameraet nedad igen. Der er ikke noget værre, end at skinnerne ligger skrå på fotoet, og dermed også selve motivet.
- altså er ONE SHOT langt at foretrække til still-billeder...

AI SERVO - er til kontinuerlig fokus, eksempelvis når et objekt/motiv bevæger sig. Når du holder udløserknappen halvt nede, vil kameraet løbende fokusere på et objekt som bevæger sig. Fokus bliver først låst når man trykker udløserknappen helt ned. Perfekt til at tage fotos af kørende materiel...

AI FOCUS - her vil kameraet automatisk vælge et af de ovenstående, alt efter om motivet bevæger sig eller ej.

Objektiv:

Jeg bruger et ganske almindeligt EFS 18-55 mm. standardobjektiv som fulgte med kameraet (Canon 500D), og det er faktisk det som giver de bedste resultater, af de objektiver som jeg har i min varetægt.

Dybdeskarpheden (selvom den skal minimeres) er utrolig lille med et macro-objektiv, og en vidvinkel giver nogle løjelige og "lange" billeder.

Lys/Blitz:

Lad det være sagt med det samme: Dagslys er langt at foretrække - helst så meget, at blitzen på kameraet ikke udløses. Kameraets blitz har en tendens til at lave slagskygger bag objektet, samt at give en lysstribe på siden af lokomotivet/vognen, hvilket ikke er naturligt. I værste fald risikerer du at tage et billede af din blitz i kraft af genspejlning i et vognvindue...

Om vinteren kan det være lidt svært at finde kraftig dagslys - især hvis man er arbejdsramt - og så kan man gøre en af 2 ting:

Lamper: Hvis man har et par gode skrivebordslamper, kan man - inden man tager billedet - lege med lyset, så man får fuld kontrol over lysstriber og skygger. Hvis lamperne alligevel ikke er kraftige nok til kameraets auto-indstilling, må man dreje menu-hjulet om til AV - men så skal man i gang med flere indstillinger (Blænde, ISO, lukketid, brændvidde etc.), hvilket så også kan være spændende at lege med...

Ekstern blitz: Jeg har købt mig en ekstern blitz (Canon Speedlite 430EX II) - ikke kun til at fotografere modeltog - og jeg må sige, at den giver nogle fantastisk gode billeder, med en meget tæt på rigtig "lyssætning". Jeg vender blitzlampen lodret op mod mit hvide loft, og trækker vidpanelet ud - det giver et "alle-steder-fra" kommende blødt lys.

Stativ:

Aarrhh - hva´ ska´ det nu te´ for, spørger du sikkert med rette, men sammen med en fjernbetjening, er det faktisk ski´e (Jeg véd godt det lyder vulgært - undskyld) nemt at tage knivskarpe billeder. Jeg bruger det heller ikke altid, og hvis jeg lige i en håndevendig, ska´ ta´ et billede af noget nyindkøbt - og blære mig med det på facen - bruger jeg ryglænet på en spisebordstol som støtte - det kan oss gøre det...

Det var lidt om de erfaringer jeg har gjort mig - jeg har prøvet at gøre det så kortfattet som muligt - derfor er der ikke mange billeder med i afsnittet. Men når jeg får taget billeder af al mit materiel, vil jeg lave afsnittet mere uddybende, og med flere fotos, og så kommer det i en artikel for sig selv.

Resultatet

Ja - det taler jo nærmest for sig selv, men hvilket billede bliver så det bedste og mest rolige? Ja, se det er der delte meninger om, alt efter hvem man spør´, altså om det er semiproffe fotografer, eller bare glade amatører...

Jeg præsenterede de første billeder på facebook i en gruppe om modeltog, og her lød den konstruktive kritik bla., at billederne blev roligere og mere præsentable uden "støj" foran motivet. Og jeg troede i min glade amatørverden, at det gav billederne mere "dybde" - tsk tsk...

Portræt af BR 95 med støj foran motivet

Et eksempel på "støj" foran selve motivet/objektet som skal præsenteres bedst muligt.

Portræt af BR 95

Her er ingen "støj" foran selve motivet/objektet som skal præsenteres bedst muligt.

Ud fra de 2 ovenstående fotos er det klart, at de som har (mere) forstand udi fotografiens kunst har ret i deres kritik. Det skal måske også ses i lyset af, at der her er tale om en præsentation af lokomotivet, og alle dets detaljer - men...

Nedenstående foto (af BR 18 505) præsenterer også lokomotivet rigtig godt (og flot), men her fokuseres så heller ikke på detaljerne, men er nærmere en slags helheds-præsentationen af damen.

Portræt af BR 18

OG - ska´ vi så ikk´ lige se et par billeder med den løse baggrund:

Portræt af BR 05

BR 05 003 fra Arnold Rapido

Portræt af BR 211

BR 211 232-4 fra Arnold Rapido

Man vil se, at den løse baggrund er en del sløret, og det er også meningen, da det er lokomotivet som skal præsenteres med alle dens detaljer. Man kan så stille spørgsmålstegn ved, om det nu oss skal være sløret, men det leger jeg lidt med, når jeg skal i gang med at fotografere al mit rullende materiel.

Det er hvad jeg har nået indtil nu, men det stopper ikke her - jeg påtænker at lave endnu en løs baggrund af en klippeside, og jeg har købt støbeforme :o)


Læs eventuelt også:

Mit næste projekt ►
En sporplan, beskrivelse og lidt fotos af mit næste modeljernbane-projekt.

Patinering af stenmur fra NOCH ►
En lille billedserie med tekst, om hvordan jeg patinerede den løse baggrund.

KOMMENTARER:

Har du (også)

et godt tip til ovenstående artikel, som vi andre kunne have glæde af, skulle du tage at skrive til os.
Du bliver selvfølgelig hædret med navns nævnelse, som det sig hør og bør.
Du kan eventuelt se lidt om hvordan det foregår rent praktisk.